Nowa droga ekspresowa S8 pod Wrocławiem: kiedy ruszą prace nad przedłużeniem AOW?

Obecnie trasa S8 kończy się na rondzie w Magnicach w gminie Kobierzyce, gdzie przechodzi w drogę krajową numer 8, oferując jedynie jeden pas ruchu w każdą stronę.
Nowy etap budowy S8: Kobierzyce Północ do Kobierzyce Południe
Wojewoda dolnośląska Anna Żabska zatwierdziła realizację nowego odcinka drogi ekspresowej S8, który będzie łączył węzły Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe. Trasa ta, o długości 7,5 km, zostanie poprowadzona po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej numer 8. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała firmę Strabag Infrastruktura Południe jako wykonawcę projektu, którego koszt wynosi 309,8 mln zł. Projekt obejmuje budowę dwóch węzłów: Kobierzyce Północ, który połączy nową ekspresówkę z istniejącą DK8 oraz Autostradową Obwodnicą Wrocławia (A8), oraz Kobierzyce Południe, który łączy się z drogą wojewódzką nr 346. Na trasie powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Królikowice Wschód i Królikowice Zachód.
Projekt obejmuje również budowę estakady, dwóch mostów, wiaduktu na trasie S8, czterech przepustów oraz czterech wiaduktów nad drogą ekspresową. Część z tych obiektów będzie pełnić dodatkową funkcję przejść dla zwierząt. S8 w Kobierzycach stanie się bezpośrednim przedłużeniem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), co znacznie usprawni ruch dla kierowców podróżujących z północnej części miasta oraz z autostrady A4 na południe Dolnego Śląska i w stronę Kotliny Kłodzkiej.
Postępy na trasie S8 w kierunku Kłodzka
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem została podzielona na siedem odcinków. Aktualnie pięć z nich, mierzących łącznie około 55 km i leżących pomiędzy Wrocławiem a Bardem, jest w trakcie realizacji. Nowa trasa będzie kontynuacją obecnej drogi S8, która prowadzi aż do Białegostoku.
W lipcu wojewoda dolnośląska Anna Żabska wydała pozytywną decyzję ZRID, zezwalającą na realizację kolejnego etapu drogi ekspresowej S8. Odcinek będzie obejmował dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi. Na fragmencie między Kobierzycami a Łagiewnikami przewidziano możliwość dodania trzeciego pasa w przyszłości. Dla odcinka Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe decyzja ZRID już obowiązuje. Kolejny fragment, do Jordanowa Śląskiego (13,8 km), jest budowany przez firmę PORR za kwotę 401,1 mln zł.
Planowane etapy i przyszłość trasy S8
Zgoda na budowę trzeciego odcinka, pomiędzy Jordanowem Śląskim a Łagiewnikami Zachód, została wydana 9 lipca bieżącego roku. Odcinek Łagiewniki Zachód – Niemcza (9,3 km) czeka na wybór wykonawcy. Natomiast Mostostal Warszawa realizuje odcinek Niemcza – Ząbkowice (7,9 km) za 306 mln zł. Grupa Mirbud odpowiada za budowę odcinka Ząbkowice – Bardo (14 km), którego koszt wynosi 378 mln zł. Ostatni etap trasy, Bardo – Kłodzko, jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentacji środowiskowej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła konkurs na przygotowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem, co przybliża ukończenie całej trasy.