Nowy łącznik, który zrewolucjonizuje komunikację w Ołtaszynie i Wojszycach!

Nowy łącznik, który zrewolucjonizuje komunikację w Ołtaszynie i Wojszycach!

Łącznik Iwaszkiewicza–Kajdasza: Nowe możliwości dla mieszkańców południowego Wrocławia

Wrocław szykuje kolejne udogodnienie komunikacyjne dla mieszkańców Ołtaszyna, Wojszyc i Jagodna. Po niedawnym uruchomieniu wydzielonej trasy autobusowej na Buforowej i Bardzkiej, która skróciła czas dojazdu wielu mieszkańców Jagodna do centrum, przyszedł czas na kolejny krok. Samorząd chce, by także mieszkańcy Ołtaszyna i Wojszyc mogli korzystać z tej szybszej opcji – dzięki nowo projektowanemu łącznikowi między ulicami Iwaszkiewicza i Kajdasza.

Dlaczego powstaje nowa trasa?

Ulica Grota-Roweckiego, jedna z głównych arterii komunikacyjnych południowego Wrocławia, wciąż zmaga się z codziennymi korkami. Mimo modernizacji innych tras, autobusy kursujące tą ulicą bywają uwięzione w zatorze razem z autami. Projektowana droga pozwoli poprowadzić komunikację miejską przez Jagodno, czyli wzdłuż nowej szybkiej linii autobusowej, znacznie skracając czas przejazdu z Ołtaszyna i Wojszyc do centrum. To rozwiązanie – choć prowadzi nieco dłuższą trasą – ma być nieporównywalnie szybsze i bardziej przewidywalne dla pasażerów.

Jak będzie wyglądać łącznik?

Trasa, której dokumentację przygotuje Dolnośląska Pracownia Projektowa, zostanie zaprojektowana wyłącznie z myślą o komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystach. Samochody osobowe nie będą miały na nią wjazdu, co ma zabezpieczyć trasę przed tworzeniem się nowych korków. Zgodnie z założeniami projektowymi, nowa droga będzie posiadała:

  • jezdnię o szerokości 6,5–7 metrów, przeznaczoną dla autobusów,
  • chodniki o szerokości 2,3 metra po obu stronach,
  • dwukierunkową ścieżkę rowerową (3 metry szerokości) zlokalizowaną po północnej stronie jezdni.

Przewidziano także oświetlenie, system odprowadzania wody oraz przygotowanie pasa zieleni, który oddzieli ruch pieszy i rowerowy od autobusowego. Takie rozwiązanie podnosi zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo użytkowników.

Realizacja: co już wiadomo?

Podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej o wartości 589 tys. zł. Wykonawca ma 13 miesięcy na realizację tego zadania. Gdy projekt powstanie, rozpoczną się kolejne etapy niezbędne do wyłonienia wykonawcy inwestycji i budowy trasy.

Inwestycja jest częścią szerokiego programu „Pakiet dla Południa”, którego celem jest modernizacja i usprawnienie komunikacji miejskiej w południowych dzielnicach Wrocławia: Jagodnie, Wojszycach, Krzykach, Partynicach, Klecinie i Ołtaszynie. Wrocławianie od lat wskazywali konieczność lepszego połączenia rejonu Grota-Roweckiego z Buforową – łącznik ma właśnie spełnić te oczekiwania, z naciskiem na transport publiczny oraz ruch niezmotoryzowany.

Przystanki, miejsca postojowe i zieleń

W dokumentacji projektowej znajdą się rozwiązania uwzględniające codzienne potrzeby mieszkańców. Plan obejmuje:

  • budowę dwóch nowych par przystanków autobusowych,
  • analizę możliwości utworzenia dodatkowych miejsc postojowych w sąsiedztwie,
  • projekt nowych nasadzeń zieleni wysokiej wzdłuż trasy.

To ważne m.in. dla rodzin z dziećmi, rowerzystów oraz osób starszych, które zyskają wygodniejszy i bezpieczniejszy dostęp do komunikacji miejskiej i infrastruktury rekreacyjnej.

Co dalej?

Zainteresowanie inwestycją rośnie, zwłaszcza że po zakończeniu projektowania i wybudowaniu łącznika mieszkańcy południowego Wrocławia zyskają realną alternatywę wobec zatłoczonej Grota-Roweckiego. Rozwój komunikacji miejskiej oraz infrastruktury rowerowej i pieszej to szansa na poprawę komfortu codziennego życia, zarówno dla tych, którzy już tu mieszkają, jak i osób planujących przeprowadzkę do tej części miasta.

Informacje o postępie prac oraz szczegóły dotyczące konsultacji społecznych będą publikowane na bieżąco. Warto śledzić nasze aktualizacje, aby nie przegapić zmian dotyczących organizacji ruchu i nowości w komunikacji miejskiej na południu Wrocławia.

Źródło: wroclaw.pl