Remont pętli Krzyki: Co zmieni się w infrastrukturze tramwajowej przy al. Karkonoskiej i ul. Powstańców Śląskich?

We Wrocławiu planowana jest kolejna znacząca inwestycja w infrastrukturę tramwajową. Tym razem modernizacja obejmie pętlę tramwajową Krzyki oraz torowisko prowadzące do niej od ul. Krzyckiej. MPK Wrocław ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Przyjrzyjmy się szczegółom tego projektu i jakie zmiany czekają mieszkańców.
Potrzeba remontu torowiska przy pętli Krzyki
Torowisko przy pętli Krzyki od dawna wymaga modernizacji. Jego obecny stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Widoczne są uszkodzenia kostki otaczającej szyny, a same tory miejscami zapadają się, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo przejazdów. Dodatkowo, pętla nie spełnia wymogów skrajni tramwajowej, co oznacza, że przestrzeń potrzebna do bezpiecznego przejazdu wagonów jest niewystarczająca. Planowana modernizacja ma na celu poprawę stanu infrastruktury, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz zmniejszenie ryzyka wykolejeń.
Zakres planowanych prac modernizacyjnych
Projekt zakłada kompleksową modernizację torowiska, przejazdu przez ul. Krzycką oraz samej pętli. Między ul. Krzycką a pętlą torowisko zostanie zbudowane na podkładach betonowych pokrytych żwirem. Przejazd przez ul. Krzycką oraz fragmenty torów w obrębie pętli zostaną wyłożone kostką. Wprowadzone zostaną także innowacyjne rozwiązania, takie jak zielone torowisko i nowe smarownice, które mają na celu zmniejszenie zużycia szyn. Istotnym elementem projektu będzie również wymiana zwrotnic oraz regulacja sieci trakcyjnej. Zmiany obejmą także geometrię pętli, dojścia dla motorniczych i rozwiązania dotyczące odwodnienia oraz oznakowania.
Zadania dla wybranego projektanta
Firma wyłoniona w przetargu będzie miała za zadanie opracować pełną dokumentację projektową. Obejmuje to inwentaryzację istniejącej infrastruktury, badania geologiczne, mapy projektowe, a także projekty budowlane i wykonawcze. Projektant będzie odpowiedzialny za kosztorysy, specyfikacje oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień i pozwoleń na budowę. Dodatkowo, firma przygotuje organizację ruchu tymczasowego na czas robót oraz docelowego po ich zakończeniu, a także pełnić będzie nadzór autorski nad realizacją inwestycji.
Terminy realizacji inwestycji
Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą składać oferty do 9 września. Kryteria oceny ofert to cena (60%) oraz doświadczenie projektanta (40%). Na opracowanie pełnej dokumentacji przewidziano 115 dni od momentu podpisania umowy. W związku z tym, rzeczywisty remont torowiska i pętli Krzyki może rozpocząć się najwcześniej w drugiej połowie 2026 roku, co oznacza, że mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość.