Tramwaje wracają na Klecinę! Nowa mijanka zakończona, koniec z autobusami zastępczymi

Tramwaje wracają na Klecinę! Nowa mijanka zakończona, koniec z autobusami zastępczymi

Po zakończeniu intensywnych prac budowlanych, ul. Przyjaźni we Wrocławiu gotowa jest na powrót tramwajów. Przez ostatnie miesiące trwała tu budowa nowoczesnej mijanki tramwajowej, która ma znacząco poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej w tym rejonie. W efekcie tych działań, komunikacja szynowa zyskała nowe możliwości, co z pewnością ucieszy mieszkańców oraz osoby dojeżdżające do pracy.

Nowoczesna infrastruktura torowa

Prace na ul. Przyjaźni rozpoczęły się w połowie lipca, kiedy to MPK Wrocław zleciło stworzenie całkowicie nowej infrastruktury torowej. Kluczowym elementem była budowa mijanki tramwajowej, co było znaczącą inwestycją w rozwój transportu publicznego. Dodatkowo, instalacja systemu sterowania i ogrzewania rozjazdów na przystanku „Sąsiedzka” ma zapewnić jeszcze większą efektywność w ruchu tramwajowym.

Koszty i korzyści

Urząd Miejski Wrocławia przekazał, że nowa konstrukcja torowiska, licząca 65 metrów i wyposażona w dwie zwrotnice, kosztowała blisko 5 mln złotych. Mimo wysokich kosztów, inwestycja ta ma przynieść wymierne korzyści: zwiększona przepustowość trasy sprawi, że tramwaje nie będą musiały czekać na al. Karkonoskiej oraz na pętli, co pozwoli na płynniejsze przemieszczanie się po mieście.

Zmiany w rozkładzie jazdy

Zakończenie prac oznacza także powrót regularnych linii tramwajowych. Linia 6 ponownie będzie kursować od pętli Kromera do pętli Krzyki, a linie 7 i 17 wracają na trasę do pętli Klecina. W związku z tym, zastępcza linia 717, która dotychczas kursowała co 7,5 minuty ulicami Krzycką i Przyjaźni, zostanie wycofana z użytku.

Przyszłość komunikacji tramwajowej

Jednak mijanka na ul. Przyjaźni to tylko część większego planu rozwoju transportu publicznego w tym rejonie Wrocławia. Władze miasta rozważają przedłużenie obecnej trasy tramwajowej w stronę skrzyżowania ulic Karmelkowej i Kupieckiej. Obecnie analizowane są dwa warianty – planistyczny i społeczny – a ich wybór poprzedzały konsultacje społeczne. Raport z konsultacji pozwoli podjąć ostateczną decyzję o kierunku dalszych działań.

Harmonogram kolejnej inwestycji

Dolnośląska Pracownia Projektowa, z którą podpisano umowę, ma czas do kwietnia 2027 roku na przedstawienie ostatecznej koncepcji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Tymczasem spółka Wrocławskie Inwestycje, pełniąca rolę inwestora, szacuje, że sama budowa nowej trasy potrwa około 1,5 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy będą mogli korzystać z nowej trasy pod koniec 2028 roku.