Koleje Dolnośląskie zamawiają kolejne elektryczne Elfy

Koleje Dolnośląskie zamawiają kolejne elektryczne Elfy

Na dolnośląskich trasach pasażerskich można spotkać 25 pociągów typu Elf, które obsługują Koleje Dolnośląskie (KD). Obecnie trwają testy kolejnych jednostek, a w niedalekiej przyszłości pojawi się jeszcze więcej takich składów. Łącznie, w różnych województwach, ma kursować 55 tych nowoczesnych pociągów, z czego 10 zostało zamówionych 14 listopada 2025 roku. Produkcją zajmuje się fabryka Pesa w Bydgoszczy.

Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich podkreślają, jak imponująca jest liczba zamówionych Elfów. Gdyby wszystkie pociągi tej serii połączyć w jeden ciąg, zajęłyby odcinek torów od Wrocławia Głównego aż do stacji Wrocław Muchobór, co daje około pięciu kilometrów długości. To pokazuje, jak duża skala przedsięwzięcia jest realizowana w regionie.

Strategiczne partnerstwo i nowe zamówienia

Współpraca między Kolejami Dolnośląskimi a Pesą trwa już od kilku lat i przynosi wymierne korzyści obu stronom. Obie firmy dążą do stworzenia nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu. Efektywność i komfort podróży Elfów zostały docenione przez pasażerów, co dodatkowo motywuje do dalszego rozwoju. 14 listopada 2025 roku podpisano kontrakt na dostawę kolejnych 10 pociągów Elf, z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne 10 jednostek.

Koleje Dolnośląskie zrealizowały już kilka przetargów, co pozwoliło na poszerzenie floty:

  • Zakupiono 5 jednostek z opcją na 20 dodatkowych, z czego obecnie 25 jest już w użyciu.
  • Zamówiono 10 pociągów z możliwością zamówienia kolejnych 10, które są obecnie testowane na trasie Wrocław – Oława – Brzeg.

Planowane realizacje i rozszerzenie siatki połączeń

Produkcja nowych pociągów odbywa się w Bydgoszczy, gdzie realizowane są trzy kluczowe zamówienia:

  • 20 pociągów z przetargu z 2023 roku,
  • 10 pojazdów spalinowych,
  • 10 Elfów z umowy podpisanej pod koniec 2025 roku.

Nowoczesne Elfy będą obsługiwać nie tylko trasy na Dolnym Śląsku, ale także w województwach lubuskim, wielkopolskim i opolskim, rozszerzając swoją obecność na mapie Polski.

Zakupy pojazdów są współfinansowane ze środków unijnych, w ramach programów KPO i FEDŚ. Koszt jednego składu wraz z dodatkowymi elementami wynosi około 44 miliony złotych, co świadczy o inwestycji w przyszłościowy transport.

W międzyczasie, we Wrocławiu trwa nowa edycja programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025/2026”, koncentrującego się na modernizacji infrastruktury miejskiej, co również wpłynie na jakość transportu publicznego w regionie.

Źródło: wroclaw.pl