Koleje Dolnośląskie zamawiają kolejne elektryczne Elfy
Na dolnośląskich trasach pasażerskich można spotkać 25 pociągów typu Elf, które obsługują Koleje Dolnośląskie (KD). Obecnie trwają testy kolejnych jednostek, a w niedalekiej przyszłości pojawi się jeszcze więcej takich składów. Łącznie, w różnych województwach, ma kursować 55 tych nowoczesnych pociągów, z czego 10 zostało zamówionych 14 listopada 2025 roku. Produkcją zajmuje się fabryka Pesa w Bydgoszczy.
Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich podkreślają, jak imponująca jest liczba zamówionych Elfów. Gdyby wszystkie pociągi tej serii połączyć w jeden ciąg, zajęłyby odcinek torów od Wrocławia Głównego aż do stacji Wrocław Muchobór, co daje około pięciu kilometrów długości. To pokazuje, jak duża skala przedsięwzięcia jest realizowana w regionie.
Strategiczne partnerstwo i nowe zamówienia
Współpraca między Kolejami Dolnośląskimi a Pesą trwa już od kilku lat i przynosi wymierne korzyści obu stronom. Obie firmy dążą do stworzenia nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu. Efektywność i komfort podróży Elfów zostały docenione przez pasażerów, co dodatkowo motywuje do dalszego rozwoju. 14 listopada 2025 roku podpisano kontrakt na dostawę kolejnych 10 pociągów Elf, z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne 10 jednostek.
Koleje Dolnośląskie zrealizowały już kilka przetargów, co pozwoliło na poszerzenie floty:
- Zakupiono 5 jednostek z opcją na 20 dodatkowych, z czego obecnie 25 jest już w użyciu.
- Zamówiono 10 pociągów z możliwością zamówienia kolejnych 10, które są obecnie testowane na trasie Wrocław – Oława – Brzeg.
Planowane realizacje i rozszerzenie siatki połączeń
Produkcja nowych pociągów odbywa się w Bydgoszczy, gdzie realizowane są trzy kluczowe zamówienia:
- 20 pociągów z przetargu z 2023 roku,
- 10 pojazdów spalinowych,
- 10 Elfów z umowy podpisanej pod koniec 2025 roku.
Nowoczesne Elfy będą obsługiwać nie tylko trasy na Dolnym Śląsku, ale także w województwach lubuskim, wielkopolskim i opolskim, rozszerzając swoją obecność na mapie Polski.
Zakupy pojazdów są współfinansowane ze środków unijnych, w ramach programów KPO i FEDŚ. Koszt jednego składu wraz z dodatkowymi elementami wynosi około 44 miliony złotych, co świadczy o inwestycji w przyszłościowy transport.
W międzyczasie, we Wrocławiu trwa nowa edycja programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025/2026”, koncentrującego się na modernizacji infrastruktury miejskiej, co również wpłynie na jakość transportu publicznego w regionie.
Źródło: wroclaw.pl
