Muchobór Wielki zyska nowy buspas! Przetarg na budowę ogłoszony!

Muchobór Wielki zyska nowy buspas! Przetarg na budowę ogłoszony!

Wrocław przygotowuje się do wdrożenia nowego rozwiązania komunikacyjnego, które znacząco zmieni krajobraz transportowy w dzielnicy Muchobór Wielki. Planowane jest stworzenie wydzielonego buspasa na ulicach Strzegomskiej i Mińskiej, co ma na celu usprawnienie ruchu autobusowego i poprawę komfortu podróży mieszkańców. Projekt ten jest częścią szeroko zakrojonego programu modernizacji infrastruktury miejskiej.

Nowa koncepcja transportowa w sercu Muchoboru Wielkiego

Inicjatywa budowy buspasa została ogłoszona przez Wrocławskie Inwestycje, które poszukują wykonawcy odpowiedzialnego za opracowanie koncepcji architektonicznej. Plan obejmuje utworzenie trasy autobusowej z możliwością przekształcenia jej w przyszłości w korytarz autobusowo-tramwajowy. Taki krok ma na celu zredukowanie korków na ulicy Mińskiej, które obecnie są codziennością w godzinach szczytu.

Strategiczne znaczenie nowego buspasa

Projektowana trasa obejmie odcinek o długości około 1,6 kilometra. Celem jest usprawnienie ruchu w dynamicznie rozwijającej się części miasta. Przyszła infrastruktura ma być przystosowana do obsługi zarówno autobusów, jak i tramwajów, co wpisuje się w długoterminową wizję zrównoważonego transportu miejskiego.

Obecnie przejazd jednym kilometrem ulicy Mińskiej może zająć więcej czasu niż pokonanie pięciu kilometrów na innych trasach. Buspas ma umożliwić autobusom niezakłócony ruch niemal przez całą długość Mińskiej, co znacząco poprawi efektywność komunikacji miejskiej.

Elementy planowanej inwestycji

Projekt przewiduje szereg kluczowych zmian, w tym:

  • nowe pasy dla autobusów z opcją przyszłego wprowadzenia tramwajów,
  • most nad rzeką Ślęzą dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
  • modernizację przejazdu kolejowego na ul. Strzegomskiej,
  • nowe przystanki autobusowe,
  • ścieżki piesze oraz dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach trasy,
  • przejścia i przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach,
  • nowoczesne oświetlenie i systemy zarządzania ruchem ITS,
  • nasadzenia zieleni,
  • systemy retencji wód opadowych,
  • monitoring i modernizację istniejącej infrastruktury podziemnej.

Miasto zapewnia, że realizacja buspasa nie spowoduje likwidacji istniejących pasów ruchu. Planowana inwestycja to pierwszy krok do realizacji większego projektu, który ma być gotowy do 2029 roku, o ile procedury administracyjne i wykonawcze przebiegną zgodnie z harmonogramem.

Wpływ na lokalną komunikację

Oczekuje się, że inwestycja znacząco poprawi jakość transportu publicznego na Muchoborze Wielkim i okolicach. Obecnie przez ulicę Mińską kursują linie autobusowe 107, 119, 319, 122, 132, 152 oraz aglomeracyjna 927. Nowa infrastruktura przyczyni się do bardziej efektywnego funkcjonowania tych linii, a także poprawi warunki dla rowerzystów dzięki planowanym dwukierunkowym ścieżkom rowerowym.

W godzinach szczytu zniknie aż 20 autobusów z ogólnej jezdni w jednym kierunku, co przyczyni się do redukcji zatłoczenia. Autobusy będą kursować co około 1,5 minuty, co znacznie poprawi płynność ruchu.

Planowany buspas to kluczowy krok w kierunku poprawy jakości komunikacji miejskiej w tej części Wrocławia, co ma znaczące przełożenie na komfort życia mieszkańców oraz użytkowników transportu publicznego.

Źródło: wroclaw.pl