Nowa era komunikacji na Nadodrzu: Modernizacja węzła Dubois–Drobnera rusza!

Wrocławscy mieszkańcy mogą szykować się na istotne zmiany w codziennych podróżach przez Nadodrze. Rozpoczyna się zakrojona na szeroką skalę modernizacja skrzyżowania Dubois i Drobnera, która przekształci kluczowy węzeł przesiadkowy w nowoczesny punkt integrujący komunikację tramwajową, autobusową oraz ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja, realizowana przez Wrocławskie Inwestycje, pochłonie ponad 40 milionów złotych i wpłynie na komfort tysięcy pasażerów codziennie korzystających z tej części miasta.
Nowy układ przesiadkowy i modernizacja torowiska
Jednym z priorytetów przedsięwzięcia jest kompleksowa wymiana infrastruktury tramwajowej oraz zmiana organizacji przystanków komunikacji miejskiej. Torowisko na długości pół kilometra zostanie zmodernizowane, a sieć trakcyjna zyska nową jakość na odcinku przekraczającym kilometr. Obecne przystanki znikną, a w ich miejscu pojawią się podwójne perony – umożliwiające jednoczesną obsługę tramwajów i autobusów. Wydłużone platformy pozwolą na sprawniejszą przesiadkę i bardziej płynny ruch pojazdów. Zmieni się także geometria skrzyżowania, co pozwoli przenieść przystanki poza jego środek i poprawić przejezdność dla samochodów.
Komfort i bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów
Projekt zakłada gruntowną przebudowę ulic Dubois i Drobnera, które zyskają nowe nawierzchnie oraz szerokie chodniki. Pojawią się także nowoczesne ścieżki rowerowe, zapewniające lepsze połączenia z istniejącą siecią, między innymi w kierunku Pomorskiej. Szczególny nacisk położono na poprawę bezpieczeństwa – zaplanowano dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, w tym nowe rozwiązania na wysokości mostów Uniwersyteckich. Przejście pomiędzy ulicami Śrutową i Rydygiera zostanie przesunięte na północ, co ma usprawnić ruch i zwiększyć widoczność uczestników ruchu.
Nowa zieleń i lepsze oświetlenie w centrum Nadodrza
Znaczącą część inwestycji stanowią działania na rzecz poprawy jakości przestrzeni publicznej. Wzdłuż ulic powstaną ogrody deszczowe oraz rabaty kwiatowe. Plan nasadzeń obejmuje 11 drzew, blisko 1300 krzewów liściastych, ponad 1400 pnączy i tysiąc ozdobnych traw, a także liczne rośliny cebulowe. Przygotowano również miejsce dla dodatkowych drzew na przystankach, a istniejący platan klonolistny przy Drobnera zostanie otoczony większą powierzchnią biologicznie czynną dla jego ochrony. Całość uzupełni energooszczędne oświetlenie – 27 nowych latarni i 84 oprawy LED podniosą poziom bezpieczeństwa po zmroku.
Terminy prac i organizacja ruchu
Realizacja wszystkich etapów potrwa około półtora roku. W tym okresie mieszkańcy muszą liczyć się z ograniczeniami ruchu na remontowanych ulicach. O wszelkich zmianach w organizacji komunikacji miejskiej i ruchu kołowym będą informowani z wyprzedzeniem przez urzędników i wykonawcę. Projekt, współfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu FENiKS 2021-2027, ma na celu usprawnienie miejskiej komunikacji publicznej oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa i estetyki w jednej z najbardziej ruchliwych części Wrocławia.