Rewolucja na rondzie Reagana: Wrocław planuje przebudowę kluczowego węzła komunikacyjnego!

Rewolucja na rondzie Reagana: Wrocław planuje przebudowę kluczowego węzła komunikacyjnego!

Wrocławskie rondo Reagana, kluczowy punkt przesiadkowy dla mieszkańców miasta, zbliża się do kolejnej fazy rozwoju. MPK Wrocław ruszyło z procesem wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej dla planowanej przebudowy torowiska, co niesie ze sobą istotne zmiany dla użytkowników komunikacji miejskiej. Usytuowane w strategicznym miejscu, rondo łączy komunikację przez plac Grunwaldzki oraz ulice Szczytnicką, Piastowską i Marii Curie-Skłodowskiej, od lat pełniąc funkcję centralnego węzła transportowego. Planowane prace mają na celu poprawę infrastruktury i zwiększenie komfortu podróży.

Przemiany na historycznym rondzie

Rondo Reagana, od swojego powstania niemal dwadzieścia lat temu, przeszło kilka istotnych modernizacji. W 2016 roku wprowadzono nowe przejścia naziemne, a w 2020 roku poddano je gruntownemu remontowi, zastępując nawierzchnię z kostki bardziej trwałym materiałem. Kolejne, mniejsze prace miały miejsce w latach 2022 i 2024. Wszystko wskazuje, że kolejna modernizacja czeka nas w 2026 roku.

Szczegóły przebudowy torowiska

Obecny stan torowiska na rondzie budzi obawy z powodu zużycia i uszkodzeń. Planowane prace obejmują wymianę 2610 metrów toru pojedynczego oraz betonowej nawierzchni. Zmodernizowane zostaną również 16 zwrotnic, część z nich zostanie przesunięta, a na łukach pojawią się smarownice. Również ważnym elementem planu jest wydzielenie dwóch torów: jeden w kierunku ul. Marii Curie-Skłodowskiej, drugi w stronę przystanku „Plac Grunwaldzki”.

Poprawa dostępności dla pasażerów

Przebudowa przyniesie również lepsze warunki dla osób o ograniczonej mobilności dzięki podwyższeniu peronów. Zmiany dotkną przystanek „Plac Grunwaldzki” na ul. Marii Curie-Skłodowskiej i perony 1 i 2 na centralnej wyspie ronda. MPK Wrocław zaprezentowało własną wizję prac, ale wykonawca dokumentacji projektowej ma również przedstawić swoją koncepcję.

Wymagania przetargowe

Firmy zainteresowane projektem mogą składać oferty do 16 października do godziny 9:00. Główne kryteria oceny to cena, która ma wagę 60%, oraz doświadczenie projektanta w inżynierii drogowej, które stanowi 40% oceny. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 320 dni od podpisania umowy, co przewiduje zakończenie prac projektowych jesienią 2026 roku.

Ostatnimi czasy MPK Wrocław oraz Wrocławskie Inwestycje zintensyfikowały swoje działania przetargowe. Niedawno wybrano wykonawcę projektu trasy tramwajowej na Księże Wielkie. W toku są także oferty na dokumentację torowisk na ul. Teatralnej, Moście Pokoju i ul. Łokietka oraz przebudowy ul. Nowowiejskiej. Jednak jeden przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia budżetu. W innych przypadkach trwa analiza dokumentów, a poszukiwania projektanta torowiska na ul. Mickiewicza są w toku.