Wrocław inwestuje w przyszłość: nowa zajezdnia tramwajowa za miliard złotych z 150 miejscami dla tramwajów!

Wrocław inwestuje w przyszłość: nowa zajezdnia tramwajowa za miliard złotych z 150 miejscami dla tramwajów!

Nowa zajezdnia tramwajowa na Nowych Żernikach staje się coraz bliższa realizacji – to przełom nie tylko dla miejskiej komunikacji, ale i dla mieszkańców zachodnich dzielnic. Właśnie zakończył się przetarg na opracowanie projektu tego obiektu, a władze miasta potwierdzają: formalności ruszyły pełną parą. Co to oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy szczegóły, harmonogram i wpływ inwestycji na codzienne życie wrocławian.

Kto wygrał przetarg i jakich sum dotyczy inwestycja?

Świeżo rozstrzygnięty przetarg wyłonił projektantów: konsorcjum składające się z firm DATABOUT Sp. z o.o. i RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. Całościowa wartość zaplanowanego kontraktu to 13 042 920 zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, od momentu podpisania umowy specjaliści będą mieć 3 miesiące na przygotowanie wstępnej koncepcji zajezdni. To pierwszy kluczowy krok, zanim ruszą dalsze prace.

Jak będzie wyglądać proces powstawania projektu?

Po zaakceptowaniu koncepcji przez władze miasta, projektanci przejdą do opracowania kompletnej dokumentacji technicznej – na to przewidziano kolejne 15 miesięcy. Finalny projekt ma odpowiadać na potrzeby nowoczesnego taboru i obsługi komunikacji tramwajowej. Po tym etapie rozpoczną się przygotowania do budowy – o terminach faktycznych robót będziemy informować na bieżąco.

Co konkretnie powstanie na Nowych Żernikach?

Nowa zajezdnia to nie tylko przestrzeń do przechowywania składów. Docelowo na terenie obiektu zaparkuje nawet 150 tramwajów. Dodatkowo przewidziano budowę hal serwisowych, lakierni, myjni oraz nowoczesnego biurowca do zarządzania ruchem. Wszystkie te elementy mają zapewnić efektywną obsługę i utrzymanie taboru.

Ekologia i innowacje – jak miasto myśli o przyszłości?

Projekt zajezdni wyróżnia się zastosowaniem rozwiązań proekologicznych. Przewidziano instalacje fotowoltaiczne (energia ze słońca), pompy ciepła, wykorzystanie wentylacji z rekuperacją oraz system odzysku i ponownego użycia deszczówki – woda opadowa posłuży do mycia tramwajów. To ważny krok w kierunku oszczędności i ochrony środowiska.

Co zyskają mieszkańcy Nowych Żernik – i nie tylko?

Rozbudowa infrastruktury oznacza nie tylko większą wygodę dla MPK. Dla mieszkańców Nowych Żernik kluczowe będzie pojawienie się nowego odcinka torów tramwajowych o długości 1 kilometra, który połączy al. Architektów z pętlą przed zajezdnią. To kolejny krok do lepszej dostępności komunikacyjnej tej rozwijającej się części miasta.

Dlaczego ta inwestycja ma znaczenie dla całego Wrocławia?

Nowa zajezdnia to nie tylko kolejny budynek na mapie miasta. To zapowiedź realnych zmian w jakości transportu publicznego – lepsze zaplecze techniczne, ekologiczne rozwiązania i perspektywa dalszego rozwoju sieci tramwajowej. Wrocław stawia na wygodę mieszkańców i nowoczesność – efekty tych działań będą odczuwalne na co dzień w całym mieście.

O postępach w realizacji inwestycji będziemy informować na bieżąco. Zapraszamy do dzielenia się opiniami i pytaniami dotyczącymi projektu – jesteśmy tutaj, by wyjaśnić szczegóły wszystkim zainteresowanym mieszkańcom.