Rekordowe wykroczenia na Sobieskiego: blisko 7 tysięcy naruszeń w pół roku!

Najnowsze dane z alei Jana III Sobieskiego budzą pytania o skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości we Wrocławiu. Chociaż system uruchomiony pod koniec 2024 roku miał zwiększyć bezpieczeństwo, w pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano tu aż blisko 7 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości.
Jedna ulica, tysiące naruszeń – co dzieje się na Sobieskiego?
Odcinek objęty stałym monitoringiem – od mostu Bolesława Krzywoustego do ulicy Wilanowskiej – to ważny fragment wrocławskiej infrastruktury, szczególnie na kierunku wyjazdowym z miasta. W tym miejscu na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku system odnotował ponad 6600 wykroczeń. O ile początek roku przyniósł pewną poprawę, to już od kwietnia sytuacja się pogorszyła, a liczba naruszeń zaczęła rosnąć. Kierowcy notorycznie ignorują ograniczenie do 70 km/h, co pokazują statystyki z każdego kolejnego miesiąca.
Jakie są realne konsekwencje przekroczenia prędkości?
Przekroczenie limitu nawet o nieco ponad 20 km/h skutkuje mandatem 300 zł i 5 punktami karnymi. Warto pamiętać, że monitoring działa obecnie tylko na jednym pasie wylotowym, co ogranicza skuteczność działań, ale i tak generuje duże liczby wykroczeń. Kierowcy często nie zdają sobie sprawy, że suma mandatów wystawionych w tym miejscu przekracza już kilka milionów złotych, a żadne wpływy nie trafiają do budżetu miasta – całość zasila Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Co mówią liczby? Analiza miesiąc po miesiącu
Szczegółowe dane pokazują, jak zmieniały się zachowania kierowców. Styczeń: 1033 wykroczenia, luty: 945, marzec: 734. Tendencja wydawała się pozytywna, ale już drugi kwartał odwrócił ten trend – wykroczeń przybyło aż o 1257 w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami. Tego typu wahania sugerują, że samo istnienie kamer nie wystarcza, by na trwałe poprawić bezpieczeństwo.
Czy ograniczenie do 70 km/h jest dobrze skomunikowane?
Na Sobieskiego obowiązuje ograniczenie prędkości, które dostosowano do planowanych zmian urbanistycznych i przyszłych inwestycji w tej części miasta. Jednak mieszkańcy i kierowcy podkreślają, że oznakowanie i informacja o pomiarze nie zawsze są dostatecznie widoczne, co może wpływać na wysoką liczbę przypadków łamania przepisów. Nawet niewielka nieuwaga może się tu skończyć znacznym wydatkiem i punktami karnymi.
Co dalej – rozbudowa systemu i plany ratusza
Obecnie pomiar działa tylko na jednym kierunku ruchu. Miasto i GITD rozważają objęcie kontrolą także jezdni prowadzącej w stronę centrum. Na razie przeszkodą są zróżnicowane limity prędkości na estakadzie. Dopiero po zaplanowanym remoncie i wprowadzeniu jednolitego ograniczenia będzie możliwe uruchomienie monitoringu w obu kierunkach.
Szykują się kolejne zmiany w bezpieczeństwie ruchu
Sobieskiego to dopiero początek. W planach są już następne lokalizacje, m.in. wzdłuż autostrady A4 oraz na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Łącznie mogą one objąć jeszcze większą część ruchu tranzytowego i lokalnego, co – według zapowiedzi służb – ma przełożyć się na jeszcze większe bezpieczeństwo na drogach regionu.
Co warto wiedzieć jako kierowca?
Jeśli regularnie korzystasz z alei Sobieskiego, pamiętaj o kontroli prędkości na odcinku od mostu Krzywoustego do Wilanowskiej. Zachowanie limitu 70 km/h nie tylko uchroni Cię przed mandatem i punktami, ale także zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Jeśli planujesz dalsze podróże, śledź komunikaty – podobne systemy mogą pojawić się już wkrótce także na trasach wylotowych z Wrocławia.