Wrocławskie lotnisko przechodzi rewolucję – największa rozbudowa w historii w pełnym toku!

Wrocławskie lotnisko przechodzi rewolucję – największa rozbudowa w historii w pełnym toku!

Wrocławskie lotnisko, będące kluczowym węzłem komunikacyjnym Dolnego Śląska, przechodzi właśnie przez największy proces rozbudowy w swojej historii. Inwestycja ta, obejmująca teren o powierzchni 54 hektarów, ma na celu znaczące zwiększenie możliwości operacyjnych portu lotniczego poprzez budowę nowych płyt postojowych, dróg kołowania oraz rozwój infrastruktury technicznej.

Prace nad kluczowymi elementami infrastruktury, jakimi są płyty postojowe, postępują dynamicznie. Na mniejszej płycie PPS 3, o powierzchni 1,5 hektara, trwają działania wykończeniowe. Z kolei na większej płycie PPS 2, która zajmuje 9 hektarów, zrealizowano już ponad połowę przewidzianych prac. Te inwestycje są niezbędne, aby zwiększyć przepustowość lotniska i poprawić obsługę samolotów.

Modernizacja dróg kołowania

Intensywne prace prowadzone są również nad rozwojem dróg kołowania. Odcinki nazwane J1, J2, K i C5 są już ukończone i oczekują na końcowe prace wykończeniowe. Dla pozostałych tras szacuje się, że osiągnięto około 40% zaawansowania prac. Tak szybkie tempo wskazuje na wysoką efektywność realizacji całego projektu.

Wykorzystanie materiałów budowlanych

Rozbudowa wymaga znacznych ilości materiałów budowlanych. Do tej pory zużyto 52,7 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej z planowanych 217 tys. ton oraz 5800 m³ betonu z przewidywanych 40 tys. m³. W zakresie prac ziemnych znacząco posunięto się naprzód, usuwając humus z 90% powierzchni terenu i ulepszając podłoże na 20 z 35 hektarów.

Inwestycje w infrastrukturę techniczną

Projekt rozbudowy obejmuje również budowę nowych sieci wodno-kanalizacyjnych, energetycznych i teletechnicznych. Modernizowane jest także oświetlenie lotniska, w tym systemy nawigacyjne, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych.

W ramach obecnego etapu budowane są nowe płyty postojowe dla 12 samolotów pasażerskich, płyta do odladzania oraz droga kołowania o długości 2,5 kilometra. Przewiduje się także budowę nowej drogi zjazdowej z pasa startowego oraz remont istniejących dróg kołowania. Kolejny etap prac obejmie rozbudowę terminala pasażerskiego oraz parkingów.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Inwestycja, której wartość szacuje się na około 376 milionów złotych netto, ma strategiczne znaczenie dla Wrocławia i całego regionu. Rozbudowa lotniska pozwoli na przyjęcie większej liczby samolotów oraz poprawi jakość obsługi pasażerów i przewoźników. Generalnym wykonawcą prac jest renomowana firma Strabag, co dodatkowo podkreśla znaczenie i zasięg tego przedsięwzięcia.