Najczęstsze awarie samochodu w zimę. Jak może nas uratować pomoc drogowa?

Okres zimowy to czas niezbyt korzystny z punktu widzenia kierowców. Krótkie dni, niskie temperatury, zamarzająca mżawka – to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że podróżowanie samochodem w zimę nie jest pozbawione ryzyka.

Oprócz zdarzeń czysto drogowych, związanych z utratą przyczepności czy kolizją, do której przyczyniła się zła pogoda, możemy wyróżnić także czynniki losowe, np. związane z brakiem możliwości uruchomienia pojazdu. Wskazujemy, jakie usterki w autach zdarzają się najczęściej w zimę oraz w jaki sposób pomoc drogowa, na przykładzie usług Hol-Max, może nam pomóc w sytuacji kryzysu.

Brak możliwości uruchomienia silnika

Niskie temperatury wpływają na zdolność akumulatora do wytężonej pracy. Jeśli posiadamy urządzenie kilkuletnie, które już zeszłego sezonu nie do końca poprawnie działało, to możemy być niemal pewni, że i tej zimy mogą wystąpić podobne komplikacje z baterią. Akumulator powinien być wymieniany w pojazdach mechanicznych co kilka lat, a raz do roku warto sprawdzić jego sprawność korzystając z usług rzetelnego mechanika. W przypadku, gdy pojawi się problem z uruchomieniem pojazdu, mamy kilka możliwości. Możemy skorzystać z pomocy innych kierowców, którzy znajdują się aktualnie w pobliżu. Jeśli przebywamy w miejscu zamieszkania, to dobrym pomysłem jest poproszenie sąsiada o pomoc. Jeśli jednak czas nagli, a nie znaleźliśmy nikogo, kto posiadałby sprawne auto i dobrej jakości kable rozruchowe, to możemy zadzwonić na numer pomocy drogowej i przedstawić charakterystykę danej sytuacji. Obsługa firmy oddeleguje do nas samochód naprawczy, dzięki czemu nasz pojazd zostanie niemalże w każdym przypadku uruchomiony poprawnie.

Niekiedy wycieraczki mogą nawet przymarznąć do szyby

  • Warto dbać o stan i sprawność akumulatora samochodowego, tak aby nie zaskoczyć się w najmniej spodziewanym momencie.
  • Jeśli akumulator ma już kilka lat, a mechanik zaleca wymianę – nie powinniśmy zwlekać, w szczególności w zimę.
  • Akumulatory samochodowe są bardziej narażone na awarie w okresie zimowym, dlatego warto pamiętać o ich serwisowaniu.
  • Dobrym pomysłem jest wożenie ze sobą w bagażniku kabli rozruchowych sprawdzonej firmy – pomogą nam wyjść z ewentualnych opresji.

Uszkodzenie silniczków wycieraczek

Sytuacja może przytrafić nam się przypadkowo. Wsiadamy rano do zaśnieżonego samochodu, odruchowo przekręcamy kluczyk w stacyjce i… przedni zestaw wycieraczek automatycznie się włącza, odgarniając zalegający śnieg z szyby. Nagle okazuje się, że wycieraczki stanęły w miejscu i nie reagują. Powodem takiego stanu rzeczy jest problem z silniczkiem wycieraczki, który uległ „spaleniu”. Jazda samochodem bez możliwości odgarniania kropek deszczu na bieżąco jest w praktyce wysoce niebezpieczna. Pół biedy, jeśli sytuacja ma miejsce w pogodny dzień – wówczas zdążymy dojechać do mechanika, który dokona potrzebnej naprawy. Taki przypadek może mieć jednak miejsce w dowolnym czasie i nagłych okolicznościach. Może się okazać, że kilkudziesięciominutowy postój na stacji benzynowej podczas obfitych opadów śniegu może przyczynić się do obciążenia wycieraczek. Jeśli uszkodzimy je „w środku trasy”, pozostaje nam tylko czekać, aż pomoc drogowa zabierze nasze auto do mechanika.

Podłączając przewody rozruchowe należy zwrócić szczególną uwagę na ich oznaczenia

  • Nie należy uruchamiać wycieraczek, gdy przednia szyba jest zaśnieżona lub znajduje się na niej warstwa lodu.
  • Każdorazowo, po wyłączeniu silnika, sprawdźmy czy drążek kierowniczy odpowiedzialny za ruch wycieraczki jest ustawiony w pozycji zero.
  • Zbyt częsta i intensywna eksploatacja wycieraczek w zimę skraca ich żywotność. Pamiętajmy, aby używać ich tylko wtedy, kiedy jest to konieczne.

Brak możliwości otwarcia drzwi pojazdu

Sytuacja dotyczy przede wszystkim nieco starszych modeli pojazdów, gdyż w większości kilkuletnich, a nawet kilkunastoletnich aut otwarcie drzwi polega jedynie na kliknięciu przycisku na pilocie. Może się jednak zdarzyć, że z różnych przyczyn zatrzaśniemy kluczyk w środku i postanowimy otwierać zamek za pomocą drugiego zestawu kluczy niewyposażonych w system elektronicznego otwierania. Bez względu na okoliczności jest to sytuacja całkiem prawdopodobna – wkładamy kluczyk i nie możemy go przekręcić. Winą takiej sytuacji jest przymarznięcie zamka. Taka sytuacja zdarza się wówczas, gdy do dziurki na klucz dostanie się woda lub para wodna, która przymarznie do elementów wewnętrznych drzwi. Wyjściem z tego problemu jest np. użycie preparatów odmrażających lub… wtłoczenie ciepłego powietrza do zamka, np. chuchając – nie zawsze jednak ten sposób zadziała. Nie powinniśmy polewać go wrzątkiem. Ważne, aby przygotować się na taką ewentualność, gdyż w innym wypadku nie pozostanie nam nic innego, jak wzywanie pomocy drogowej – lub poczekanie, aż na zewnątrz się ociepli.

W niektórych przypadkach możemy próbować dostać się do wnętrza samochodu… otwierając najpierw bagażnik

  • Nie należy zbyt często stosować preparatów odmrażających zamek. Płyn wypłukuje z wnętrza zamka smar, który zabezpiecza elementy ruchome przed uszkodzeniem.
  • Warto zadbać o zamek jeszcze zanim taka sytuacja się przytrafi. Nasmaruj dokładnie zamki preparatem, który jest odporny na wysokie mrozy.
  • Wybieraj raczej suche i mało wilgotne miejsca do parkowania. „Przytulenie się” do drzewa czy stanie w kałuży może spowodować, że para wodna dostanie się do elementów zamka drzwi.

Inne, popularne usterki samochodowe w okresie zimowym

Wszechobecne błoto, śnieg wymieszany z piachem, sól drogowa i woda – to kolejne czynniki, które zwiększają ryzyko pojawiania się problemów technicznych z naszym samochodem. Cierpi tym samym nasz układ zawieszenia, który musi sobie radzić z najeżdżaniem na zaspy, czy nieintencjonalnym wjeżdżaniem w niewidoczne dziury w asfalcie. W okresie zimowym częściej niszczą się opony, felgi i szyby. Rozrusznik jest bardziej obciążony, a alternator nie zawsze daje sobie radę, zwłaszcza pod dużym obciążeniem. Warto zabezpieczyć się przed silną zimą i mieć w zanadrzu numer telefonu do zaufanego pracownika pomocy drogowej. W razie sytuacji stykowej pozwoli nam to na uniknięcie większych problemów.

  • Nie wyjeżdżaj zbyt szybko samochodem w skrajnie ujemnych temperaturach. Pozwól silnikowi się odpowiednio nagrzać.
  • Regularnie sprawdzaj stan wycieraczek, opon i akumulatora. Nie zapominaj o używaniu zimowego płynu do spryskiwaczy.
  • Zabezpiecz swoje auto jeszcze przed pojawieniem się dużych mrozów, aby zniwelować ryzyko powstawania awarii.

P.H.U. Hol – Max
ul. Przyjaźni 4e/7
53-030 Wrocław

Tel. +48 889 333 111
Internet: www.pomocdrogowa.i-wroclaw.pl